Hahmon suunnittelu vaatii osaamista ja kokemusta

Toimivan hahmokonseptin suunnittelu ja tuotanto on varsin haastava tehtävä. Työ vaatii tekijältään useamman vuoden kokemusta hahmosuunnittelusta ja usein myös osaamista erilaisten tapahtuma- ja palvelukonseptien tuotannoista. Osaavien ja lahjakkaiden ihmisten saaminen mukaan kokonaisuutta johtamaan ja tekemään on edellytys konseptin jalkautukselle onnistuneeksi asiakaskokemukseksi. Kids Factorylla on 20-vuoden kokemus erilaisten hahmokonseptien suunnittelusta, tuotannosta ja jalkatuksesta eri toimialojen tarpeisiin.

Kids Factory on vastannut mm. S-ryhmän Sokos Hotellien Onni Orava -hahmon suunnittelusta ja tuotannoista. Onni seikkailee myös Rosso- ja Fransmanni-ravintoloissa.

Onni Orava -konsepti on hyvä esimerkki miten matkailualan perheiden palvelu- ja asiakaskokemusta tulee kehittää tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti.

Kids Factoryssa hahmokonseptit suunnitellaan ja tuotetaan oman hahmon suunnitteluprosessin pohjalta. Alussa teemme määrittelyn, jossa on tärkeätä löytää selkeät suuntaviivat konseptille. Samalla tarkastelemme millaisia hahmoja on "vapaana". Myös Hahmon kehystarinan, luonteen ja persoonallisuuden miettiminen liittyy prosessin alkupäähän. Tuotantotavan miettiminen on konseptin tulevan tuottamisen kannalta keskeinen tekijä, joten tähänkin pähkinään pureudutaan jo varsin aikaisessa vaiheessa.

Linjausten varmistuttua aloitetaan tarkempi hahmon ja hahmomaailmaan visualisoiminen. Hahmomaailma on paikka, jossa hahmo elää. Välillä loputtomankin tuntuisesta luonnosten määrästä alkaa viimein kuoriutua lopullinen hahmo. Tässä vaiheessa yleensä myös konseptin viimeisetkin yksityiskohdat löytävät paikkansa.

Hahmopuvun tekeminen on yksi konseptin keskeisimmistä asioista: puvun kautta hahmo konkretisoituu yhdeksi asiakaskokemuksen työkaluksi - lapset todella pääsevät halaamaan hahmoa. Luonnosvaiheen loppupäässä määritellään yleensä hahmopuvun rakenne- ja materiaaliratkaisut. Tässä vaiheessa kaikki yksityiskohdat hakevat viimeistään oman paikkansa, olivatpa ne sitten hahmon persoonallisuuteen, pukuun tai graafiseen ilmeeseen liittyviä asioita.

Hahmon jalkautuksen suunnittelu alkaa viimeistään luomisprosessin loppupuolella. Jalkautus suunnitellaan yleensä asiakkaiden lisäksi myös omalle henkilökunnalle. Samalla valmistuvat myös hahmon kuvapankki ja markkinointiin tarkoitettu aineisto logoineen, julisteineen ja graafisene ohjeistoineen.

Lopputulos on julkaisuvalmis kokonaisuus, jonka pohjalta asiakas saa käyttöönsä toimivan hahmokonseptin avaimet käteen -periaatteella. Usein Kids Factorylta halutaan myös hahmokonseptin operointipalvelut mikä tarkoittaa käytännössä erilaisten jatkuvien tapahtuma- ja palvelutuotantojen operointia. Tällaisia hyviä ja toimivia esimerkkejä löytyy esimerkiksi kauppakeskus Itiksestä, Sellosta ja Kaaresta.

Onnistunut hahmokonsepti johtaa poikkeuksetta jatkuvaan konseptikehitykseen. Tämä tarkoittaa sitä, että konseptiin tulee mukaan erilaisia perheille tarkoitettuja palveluita kuten esim. lapsiparkkeja ja leikkitiloja.

Jos haluat nähdä tarkemmin millaiselta hahmon suunnitteluprosessi näyttää klikkaa tästä »